Preprečevanje kraje identitete

Tako kot vlomilci in tatovi vam tudi spletni kriminalci lahko na številne različne načine ukradejo osebne podatke in denar. Vlomilcu zagotovo ne bi dali ključa od vhodnih vrat, zato poskrbite, da ste varni tudi pred spletnimi prevarami in krajo identitete. Spoznajte pogoste zvijače kriminalcev, da se boste lažje zaščitili pred spletnimi prevarami in krajo identitete. Oglejte si nekaj preprostih nasvetov.

Ne odgovarjajte na sumljivo e-poštno sporočilo, neposredno sporočilo ali poziv na spletni strani, ki zahteva vnos osebnih ali finančnih podatkov

Bodite pozorni na kakršna koli sporočila ali spletna mesta, ki od vas zahtevajo osebne podatke, ali sporočila, ki vas usmerjajo na neznano spletno stran, ki od vas zahteva katerega od teh podatkov:

  • uporabniška imena,
  • gesla,
  • EMŠO,
  • številke bančnih računov,
  • kode PIN,
  • številke kreditnih kartic,
  • materin dekliški priimek,
  • vaš rojstni datum.

Ne izpolnjujte obrazcev ali prijavnih zaslonov, ki so lahko povezani s temi sporočili. Če sumljiva oseba zahteva, da v obrazec vnesete svoje osebne podatke, naj vas ne zamika, da bi jih začeli vnašati. Že če samo vnesete podatke v obrazec in sploh ne kliknete gumba »pošlji«, lahko tatovi identitete dobijo vaše podatke.

Če prejmete sporočilo od poznane osebe, a ni videti, kot da bi ga poslala ta oseba, je lahko njen račun ugrabil spletni kriminalec, ki želi od vas dobiti denar ali podatke, zato bodite previdni pri odgovarjanju. Pogosto vam v takšnih sporočilih sporočajo, naj jim nujno pošljete denar, ker so obtičali v tujini, in da so jim ukradli telefon, tako da jih ni mogoče poklicati. Sporočilo lahko od vas zahteva tudi, da za ogled slike, članka ali videoposnetka kliknete povezavo, ki vas dejansko pripelje na spletno mesto, ki vam lahko ukrade podatke – zato premislite, preden kliknete.

Ne vnašajte gesla na spletnem mestu, na katerega ste prišli prek povezave v sumljivem e-poštnem sporočilu ali klepetu

Tudi če menite, da je to spletno mesto, ki mu lahko zaupate, na primer spletno mesto banke, je bolje, da ga odprete neposredno z zaznamkom ali vnosom naslova v brskalnik.

Gesla ne pošiljajte po e-pošti in ga ne delite z drugimi

Gesla so ključi vaših spletnih računov in storitev, zato bodite – enako kot zunaj spleta – previdni, komu jih dajete. Zaupanja vredna spletna mesta in storitve ne zahtevajo, da pošljete geslo po e-pošti, zato ne odgovarjajte, če od vas zahtevajo gesla za dostop do spletnih mest.

Ker so gesla tako pomembna, dobro premislite, preden jih delite z drugimi – tudi s prijatelji in sorodniki. Če gesla delite z drugimi, obstaja večja nevarnost, da kdo zlorabi vaše račune in dostopa do podatkov, do katerih ne bi smel, ali uporablja račun na načine, ki jih ne odobravate. Če na primer nekomu poveste geslo za e-pošto, lahko ta oseba bere vašo osebno e-pošto, poskusi uporabiti vaš e-poštni račun za dostop do drugih spletnih storitev, ki jih morda uporabljate, na primer do banke ali družabnih spletnih mest, ali uporabi račun za to, da se izdaja za vas. Če z nekom delite geslo, se morate zanesti na to osebo, da ne bo razkrila gesla, saj obstaja možnost, da ga namerno ali nehote deli z drugimi.

Bodite posebej pozorni, če prejmete zahtevo za prijavo v spletni račun

Preverite znake o povezavi s spletnim mestom.

Najprej poglejte, ali je URL v naslovni vrstici brskalnika videti pravi. Preverite tudi, ali se spletni naslov začne s https:// – to pomeni, da je povezava s spletnim mestom šifrirana in zato bolje zaščitena pred vohljanjem ali spreminjanjem. Pri nekaterih brskalnikih je v naslovni vrstici poleg https:// tudi ikona ključavnice, kar nazorneje prikazuje, da je povezava šifrirana in varnejša.

Prijavite sumljiva e-poštna sporočila in prevare

To vam omogoča večina ponudnikov e-poštnih storitev, vključno z Gmailom. Če v Gmailu prijavite sumljivo sporočilo, nam pomagate temu uporabniku preprečiti pošiljanje novih sporočil, skupina za preprečevanje zlorab pa bo lahko preprečila podobne napade.