Varnost pri spletnem nakupovanju

Čedalje več nakupov se opravi v spletu. Google pomaga potrošnikom poiskati izdelke na številne različne načine. Čeprav ne nadziramo vsebine v spletu, želimo potrošnikom pomagati pri varnem nakupovanju v spletu. Velika večina spletnih transakcij se izvrši brez težav, v nekaterih primerih pa prihaja do tveganj, zato smo ustvarili to stran s koristnimi nasveti in orodji, ki jih lahko uporabite pri spletnem nakupovanju.

Varnostni nasveti

  • Če je predobro, da bi bilo res …: običajno tudi je. Primerjajte cene blaga s podobnim blagom, ki je naprodaj drugje. Če je cena bistveno drugačna, previdno – pozanimajte se o prodajalcu in ga vprašajte po stanju oz. ohranjenosti izdelka. Če spletno mesto ponuja močno znižane izdelke, vsebuje slovnično napačno besedilo in napake pri črkovanju ter uporablja nizkokakovostne slike uradnega spletnega mesta lastnika blagovne znamke, morda prodaja ponarejene izdelke. Bodite previdni. Nekatera spletna mesta, ki prodajajo ponarejene izdelke, oponašajo spletno mesto lastnika blagovne znamke, tako da oponašajo postavitve in uporabljajo podobne slike ali ime domene, ki vsebuje ime blagovne znamke.

  • Pozanimajte se o neznanih prodajalcih: če še niste kupovali pri določenem trgovcu, pred nakupom preverite, ali je verodostojen. Preberite na primer več o zgodovini podjetja in v spletu poiščite mnenja drugih kupcev, ki imajo izkušnje s prodajalcem. Verodostojni trgovci vam morajo zagotoviti podatke za stik, ki jih lahko uporabite, če imate kakšno vprašanje ali težave s transakcijo – mednje sodijo fizični naslov, telefonska številka za stik ali e-poštni naslov. Veliko spletnih mest, ki prodaja ponarejene izdelke, ima URL-je, ki zvenijo uradno in ki morda vključujejo besedne zveze, kot sta »[brand]onsale.com« ali »official [brand].com«. Preverjanje zapisa WhoIs spletnega mesta je eden način, s katerim lahko odkrijete lastnika domene.

  • Uporabljajte plačilno sredstvo z zaščito kupca: izdajatelji kreditnih kartic pogosto omejijo vašo odgovornost za spletne nakupe v primerih goljufij. Nekateri spletni sistemi za plačevanje prodajalcem ne razkrijejo v celoti številke kreditne kartice, kar vam zagotavlja dodatno zaščito.

  • Preberite drobni tisk: pred nakupom preberite prodajalčeve pravilnike o pošiljanju, garanciji in vračilu izdelkov. V nekaterih trgovinah dobite v celoti vrnjeno kupnino, v drugih pa vam zaračunajo obnovo zaloge in dajo samo dobroimetje za trgovino.

  • Vodite evidenco transakcij: kopija velikih transakcij v digitalni ali papirni obliki vam je lahko v pomoč, če morate vrniti kakšen izdelek ali izpodbijati nepooblaščene bremenitve v računu.

  • Izogibajte se spletnim mestom, na katerih je prišlo do vdorov, in bodite pozorni na naslovno vrstico brskalnika. Če kliknete povezavo in ste nemudoma preusmerjeni, je na spletnem mestu morda prišlo do vdora in vsebuje zlonamerno programsko opremo. Zlonamerna programska oprema, kot so virusi, črvi in trojanski konji, lahko v računalnik neopazno namesti neželeno programsko opremo. Nekatera spletna mesta, na katerih je prišlo do vdora, vas ne preusmerijo samodejno na drugo spletno stran, vendar stran morda vsebuje nepomembno in neželeno vsebino. Če želite poskrbeti za previdnost, pozorno spremljajte naslovno vrstico, da zagotovite, da ste res usmerjeni na povezavo, ki jo kliknete.

  • Občutljive spletne naslove vnesite v naslovno vrstico brskalnika: ne krmarite do občutljivih računov s klikanjem povezav ali kopiranjem in lepljenjem naslovov. Sami natipkajte spletni naslov, pri tem pa pazite, da vnašate pravilen naslov; nekatera spletna mesta, ki prežijo na tipkarske napake, so na las podobna pravim spletnim mestom, vendar obstajajo zgolj zato, da z lažnim predstavljanjem od vas pridobijo podatke o računu.

  • Izogibajte se vnašanju osebnih podatkov na sumljivih spletnih mestih. Če spletno mesto zahteva več osebnih podatkov, kot je potrebnih za nakup izdelka ali prejem storitve (npr. podatke o bančnem računu, odgovore na varnostna vprašanja ali gesla), naj vam to vzbudi sume – tovrstno poizvedovanje lahko kaže na poskus lažnega predstavljanja. Nekatera spletna mesta so točni posnetki uradnih spletnih mest z logotipi in besedilom vred, vendar so jih ustvarili goljufi z izključnim namenom pridobivanja osebnih podatkov. Preberite nekaj nasvetov, kako se lahko izognete spletnim mestom z lažnim predstavljanjem in jih prijavite.

  • Poskrbite za zapletena gesla: ne uporabljajte istih gesel za več računov in redno jih spreminjajte – zlasti če sumite, da je vaš račun morda ogrožen. Preberite več nasvetov glede izbire domiselnega gesla.

  • Podatke pošiljajte samo prek varnih povezav: poiščite povezavo https:// v naslovni vrstici (in ikono ključavnice v naslovni vrstici, če uporabljate Google Chrome ali Internet Explorerja), ko prenašate občutljive podatke, kot so številke kreditnih kartic ali bančnih računov. Pri dostopanju do finančnih računov preverite, ali ima spletno mesto potrdilo EV (Extended Validation) – URL ali ime spletnega mesta se v naslovni vrstici številnih sodobnih brskalnikov obarva zeleno, kar pomeni, da organizacija deluje na preverjenem spletnem mestu.

  • Izogibajte se opravljanju finančnih transakcij v javnih računalnikih: izogibajte se prijavljanju v račune, ki vsebujejo občutljive finančne podatke (na primer bančne račune oziroma račune kreditnih kartic ali spletna mesta e-trgovin), v javnih računalnikih ali računalnikih v skupni rabi. Če do tovrstnih podatkov vendarle dostopate v javnem računalniku ali računalniku v skupni rabi, se v celoti odjavite in zaprite okno brskalnika, ko končate.

  • Prepričajte se, da ste dobili, kar ste plačali: ko prejmete izdelek, ga na hitro preglejte, da se prepričate, da je vse tako, kot mora biti. Prej poskusite ukrepati v primeru goljufije, več imate možnosti za ugoden razplet.

Kje lahko poiščete dodatno pomoč?

Več organizacij lahko potrošnikom pomaga prijaviti in razrešiti pritožbe:

Informacije so na voljo pri Uradu za pošteno poslovno prakso (The Better Business Bureau) in Nacionalnem društvu potrošnikov (National Consumers League). http://www.bbb.org/pittsburgh/migration/bbb-news-releases/2012/12/counteract-counterfeiting-and-shoddy-knock-offs-on-the-internet/ in www.fraud.org

Zvezna komisija ZDA za trgovino (FTC) obravnava pritožbe glede goljufivih ali nepoštenih poslovnih praks. Če želite vložiti pritožbo, obiščite http://www.ftc.gov/ftc/contact.shtm

Če želite vložiti pritožbo proti podjetju iz druge države, lahko to morda storite na http://www.econsumer.gov/

V EU pomaga potrošnikom poiskati rešitve za težave pri čezmejnih nakupih Mreža evropskih potrošniških centrov. http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm

Varnostna orodja

Odkrijte 5 najbolj priljubljenih Googlovih spletnih funkcij za zagotavljanje varnosti družinskih članov v spletu.

Google Računi

Dodatna zaščita Google Računa

Google Račun lahko dodatno zaščitite tako, da omogočite preverjanje v dveh korakih. Če vklopite preverjanje v dveh korakih, Google v vaš mobilni telefon pošlje geslo, ko se nekdo poskuša prijaviti v vaš račun v neznanem računalniku. Če torej napadalec ukrade ali ugane vaše geslo, se še vedno ne more prijaviti v vaš račun, saj nima vašega telefona. Zdaj se lahko zaščitite z nečim, kar poznate (geslo), in nečim, kar imate (telefon).

Več o tem

Vstopite v nastavitve tako, da v desnem kotu kliknete svoje ime ali sliko in nato »Račun«.

Na vrhu kliknite »Varnost«. V polju »Geslo« zraven »Preverjanje v dveh korakih« kliknite »Nastavitev«.

Nato se pokaže vodnik po korakih, ki vam pomaga dokončati postopek nastavitve.

Nato se bodo znova odprle nastavitve preverjanja v dveh korakih. Preverite nastavitve in dodajte nadomestne telefonske številke.

Končali ste. Pri naslednji prijavi boste prejeli SMS s kodo za preverjanje.

Chrome

Zasebno brskanje po spletu

Če želite po spletu brskati zasebno, lahko v brskalniku Chrome v tabličnem ali drugem računalniku ali telefonu uporabite način brez beleženja zgodovine. V načinu brez beleženja zgodovine se obiskane strani in prenesene datoteke ne beležijo v Chromovo zgodovino brskanja ali prenosov.

Več o tem

V orodni vrstici brskalnika kliknite Chromov meni → kliknite »Novo okno brez beleženja zgodovine«.

Odpre se novo okno z ikono načina brez beleženja zgodovine v kotu. Če tega načina ne želite več uporabljati, preprosto zaprite okno.

Google Računi

Vaš Google Račun, vaš način

Na strani z nastavitvami računa si lahko ogledate storitve in informacije, povezane z vašim Google Računom, ter spremenite nastavitve za varnost in zasebnost.

Več o tem

Do nastavitev dostopate tako, da v desnem kotu kliknete svoje ime ali sliko in nato »Račun«.

Google Računi

Prejemanje opozoril, če se vaše ime pojavi v spletu

Razdelek »Jaz v spletu« vam lahko pomaga pri razumevanju in upravljanju, kaj ljudje vidijo, ko vas iščejo v Googlu. Uporabite ga lahko za nastavitev Google Opozoril, da ste obveščeni, če se podatki o vas pojavijo v spletu. Samodejno predlaga nekaj iskalnih izrazov, na katere bi morda morali biti pozorni.

Več o tem

Prijavite se v Google Račun in se pomaknite v razdelek »Jaz v spletu«.

Kliknite »Upravljanje mojih spletnih opozoril« in kliknite rdeči gumb, da ustvarite opozorilo.

V besedilnem polju se prikaže vaše ime. Kliknite polje, če si želite ogledati več predlaganih opozoril.

Kliknite »Dodaj«, če želite dodati opozorilo, ikono svinčnika, če želite urejati, in ikono smetnjaka, če želite opozorilo izbrisati.

V spustnem meniju »Kako pogosto« izberite, kako pogosto želite prejemati opozorila.

Google Računi

Upravljanje podatkov, shranjenih v Google Računu

Google Nadzorna plošča omogoča prikaz shranjenih podatkov v vašem Google Računu in pregled nedavne dejavnosti v računu. Na enem osrednjem mestu lahko tako preprosto pregledujete podatke in dejavnost ter posodabljate nastavitve za storitve, kot so Blogger, Google Koledar, Google Dokumenti, Google+ in druge.

Več o tem

Na Nadzorni plošči si lahko ogledate povzetek podatkov, povezanih z Google Računom, in upravljate osebne nastavitve.

Tu si lahko ogledate in upravljate podatke, shranjene v Google Računu.

Več varnostnih orodij